سوالات متداول در مورد کراتینه مو

1.     کراتينه کردن برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی دو نوع کراتينه وجود دارد . يک نوع کراتينه فقط موهای آسيب ديده ناشی از دکلره و ساير مواد شيميايی را احياء می کند. اين نوع کراتينه بسته به ميزان آسيب ديدگی مو معمولا بايد در چند نوبت انجام شود تا عمل احياء به خوبی انجام شود .اين نوع کراتينه مانند ويتامينه کردن می باشد و البته اثر آن از ويتامينه محسوس تر می باشد. نوع ديگری از کراتینه وجود دارد که علاوه بر احياء موهای سوخته و آسيب ديده ، خاصيت صاف کنندگی نيز دارد. به اين نوع کراتينه اصطلاحا کراتينه  صافی گفته می شود و اگر شما تنها می خواهيد آسیب دیدگی موهای خود را رفع کنيد و خواهان موهای صاف و لخت نیستید کراتینه نوع اول یعنی کراتینه احیاء گزینه مناسب شما می باشد. اما اگر خواهان احياء مو به علاوه صاف و ابريشمی کردن آن می باشيد ، کراتين صافیانتخاب مناسب شما خواهد بود.

2. آيا برای صاف کردن مو ، فقط روش کراتينه برزیلی وجود دارد؟

خير ، مواد مختلفی برای صاف کردن مو وجود دارد . يک نمونه آن که اثر موقت و کوتاه مدتی دارد گلت (Glatt) می باشد که چندان گزينه مناسبی نيست چون موها را بايد به طور مرتب مرطوب نگه داريد تا خاصيت آن حفظ شود و با خشک شدن مو ها حالت موج قبلی به موها باز می گردد. روش دیگری که این روز ها اکثر آرايشگر های ایرانی از آن استفاده می کنند ، استفاده از مواد قليايی صاف کننده دائم است. مانند مواد( Soft and beautiful ) اين مواد موها را به صورت دائمی صاف می کنند اما تحت بعضی شرایط به مو ها آسیب می رسانند. روش ديگری که برای صاف کردن مو وجود دارد روش نسبتا جدیدی است و در ایران هنوز رایج نشده و تهيه مواد اون تا حدودی دشوار هستش ، استفاده از مواد صاف کننده ژاپنی است. اين مواد موها را به  همراه حرارت و فشار اتو ، به طور دائم صاف می کند. و پس از استفاده از آن تنها موهایی که جدید روی سرتان می روید (موی طبیعی خودتان) دارای موج خواهد بود و موهای صاف شده هرگز به حالت قبلی باز نخواهند گشت. اما اين روش برای موهای آسيب دیده مناسب نمی باشد چون از مواد شيميايی خاصی برای صاف کردن مو استفاده می شود که نبايد برای موهای آسيب ديده استفاده شود. اما کراتين برزيلی برای موهای آسيب ديده گزينه مناسبی است ، فقط بايد بدانيد که کراتين برزيلی خالص اثر صاف کنندگی موقت دارد و معمولا بين 3 تا 4 ماه دوام خواهد داشت. از روی تجربه به شما توصيه میکنم اگر در تبليغاتی دیدید که ادعا می شود اين روش دائمی است و يا اينکه تا 8 ماه دوام می آورد بدانيد که يا اين ادعا دروغ است و يا اينکه در مواد کراتينه آن مواد شيميايی ديگری نيز برای صاف کردن مو اضافه شده است که می تواند روی موهای آسيب دیده شما اثر بدی بگذارد. اما اگر موهای آسيب دیده ای داريد و می خواهيد موهايتان را به طور دائمی صاف کنيد پیشنهاد من به شما اینست که ابتدا آن را کراتينه کنيد تا آسيب مو برطرف شود ، و پس از رفع کامل آسیب مو ، با استفاده از مواد صاف کننده دائم موهايتان را صاف و لخت کنيد .

نام دیگر روش صاف کننده ژاپنی ، روش يونش حرارتی می باشد . این روش معمولا بین 3 تا 5 ساعت زمان می برد و يک پروسه نسبتا طولانی است که با استفاده از مواد مو ها قابليت تغيير شکل پیدا می کنند و سپس با اتو کردن مو ها تحت فشار و حرارت ، شکل مو ها به صورت دائمی تغییر پیدا می کند.

3.     آيا کراتينه موهای آسيب دیده در اثر حرارت را نيز احيا می کند؟

اگر اين آسيب جزئی و در حد خشک و شکننده شدن مو باشد کراتينه می تواند آن را بهبود دهد اما سوختگی شدید در اثر حرارت معمولا با کراتين بهبود نمی يابد. کراتين بيشتر برای سوختگی مو در اثر مواد شيميايی مفيد می باشد.

4.     آيا کراتينه برزيلی باعث ابتلا به سرطان می شود؟

کراتينه صافی حاوی ماده ای به نام فرمالدئید است. اين ماده بدن تمام موجودات زنده وجود دارد. اما اگر مقدار درصد آن زياد باشد می تواند سرطان زا باشد. اما توجه داشته باشيد که اين ماده نيز مانند ساير مواد سرطان زا در طول زمان طولانی و در اثر ده ها يا صد ها بار استفاده می تواند موجب سرطان بشود. بنابراين اولين کسی که بايد در این مورد احساس خطر کند ، آرايشگری است که عمل کراتينه را هر هفته بارها انجام می دهد. که البته واقعا برای آرايشگر اين خطر وجود دارد. اما با رعايت نکات ايمنی اين خطر برای آرايشگر نيز وجود نخواهد داشت.
توجه داشته باشيد که ما روزانه با مواد سرطان زای متعددی درگیر هستیم ، یک نمونه ساده آن دود سيگار ، مواد نگهدارنده مواد غذايی ، برخی از انواع عطر و غيره. اما اين بدين معنا نیست که به محض آنکه در معرض این مواد قرار گرفتیم خدای نکرده مبتلا به سرطان خواهیم شد. و صد البته شرط عقل ، احتياط و رعایت موارد ايمنی است. مهم اينست که در مورد موادی که با آن کار می کنيم آگاهی کافی داشته باشيم و موارد ايمنی لازم را رعايت کنيم.

5.     آيا کراتينه برزيلی باعث ريزش مو می شود؟

به هيچ وجه چنين چيزی صحت ندارد. کراتين ماده اصلی تشکیل دهنده مو می باشد و بازگرداندن کراتين به موی آسيب دیده به هیچ وجه به مو آسيب نمی رساند. کراتين برزيلی مواد شيميايی خطرناکی ندارد که باعث ريزش مو گردد. تنها احتمالی که وجود دارد آنست که پوست سر شما به شدت به فرمالدئید موجود در محلول کراتين حساسيت داشته باشد. اين مطلب با يک تست ساده قبل از کراتينه کردن قابل تشخيص می باشد . البته حساسيت نيز اغلب موجب سوزش و التهاب می شود تا باعث ريزش موی سر.

البته فرض ما بر اینست که مواد کراتینی که استفاده می شود اصل باشد. در مورد مواد تقلبی بارها افراد مختلف با من تماس گرفته اند و اظهار کرده اند که موهایشان بعد از کراتینه می شکند و می ریزد. علت اصلی این مورد ، مواد تقلبی است بنابر این باید مواد را از جای مطمئنی خریداری کنید و از اصل بودن آن اطمینان داشته باشید. این مساله فقط منحصر به کراتین نیست ، متاسفانه در بازار ایران که نظارت صحیحی بر آن وجود ندارد ، مواد آرایشی بهداشتی تقلبی زیادی وجود دارد. افراد متقلب  قوطی و بسته بندی های مشابه مارک اصل به تولید کننده های چینی سفارش می دهند و مواد تقلبی را در آن ها پر کرده آن را در بازار پخش می کنند. بنابر این تهیه مواد آرایشی اصل از فروشنده مطمئن و معتبر بسیار مهم است.

6.     آيا می توانم خودم در منزل موهای خود را کراتينه کنم؟

بله ، در صورتی که فردی با مهارت کافی در دسترس داريد می توانيد اينکار را خودتان نيز در منزل انجام دهيد در پروسه کراتينه نياز به آغشته کردن مو به کراتين تا حدود يک و نيم سانتیمتری ريشه مو می باشد و فرد مورد نظر بايد موهای شما را به خوبی به محلول کراتينه آغشته کند و بتوان آن را به قسمت های کوچک تقسيم کرده به طور همزمان اتو و شانه کند. مهمترين بخش کار ، اتو کردن مو می باشد چرا که در اصل ، پروسه کراتينه در اين زمان انجام می شود. برای کراتينه کردن در منزل به اين مواد و وسايل نياز داريد : محلول کراتين ، سرم احياء مو ، شامپوی خنثی برای موهای آسيب ديده ، اتوی مو 230 درجه ،دستکش پلاستیکی ، ماسک و عينک محافظ .
البته اگر کراتينه برزيلی مورد نياز نباشد و تنها می خواهيد کراتينه احياء انجام دهيد ، نوع محلول کراتين شما تغيير می يابد ، ديگر نيازی به استفاده از ماسک و عينک نيست و تکه های مو را بايد پس از جدا کردن داخل فويل قرار دهيد و آن را با فويل اتو کنيد.

7.     آيا پس از انجام کراتينه برزيلی بايد از شامپو ها و کانديشنر های خاصی استفاده کنیم ؟

بله ، مهمترین نکته  در مورد شامپویی که بعد از کراتینه مو در شستشوی موهای خود باید در نظر داشته باشید آنست که از شامپوهای بدون نمک (کلريد سديم) و خنثی استفاده کنيد. چرا که سديم موجود در ترکيب کلريد سديم می تواند اثر کراتين را روی مو کم کند. يک نمونه ساده از شامپوهای بدون نمک شامپو بچه می باشد. اگر می خواهيد از شامپوهای با کيفيت تر استفاده کنيد ، من شامپو روزانه پرسونال را به شما پیشنهاد می کنم. که يک مارک حرفه ای و مطمئن است.

8.     اثر کراتينه برزيلی موقت است يا دائمی ؟

کراتينه برزيلی همانطور که قبلا گفته شد دو اثر مهم دارد ، اولا رفع سوختگی و آسيب مو در اثر مواد شيميايی دوما اثر صاف کنندگی . اثر اول آن دائمی است و مو های ترمیم شده دوباره به حالت آسيب دیده باز نمی گردند ،اما خاصيت صاف کنندگی آن موقتی است و معمولا تا 4 ماه دوام می آورد.

9.     من موهای خيلی مجعد و فرفری دارم ، آيا کراتينه آن را کاملا صاف می کند؟

واقعيت اينست که خير ، کاملا صاف نمی کند. اگر موهای شما آسيب ديدگی ندارد ، من به شما پيشنهاد می کنم به جای کراتينه برزيلی از صاف کننده دائم استفاده کنيد. که خاصيت صاف کنندگی آن ، بيشتر و دائمی است. البته اگر موهای شما خيلی فرفری باشد بايد ريشه های موی خود را هر 4 ماه يکبار صاف کنيد تا موها يکدست بماند. چرا که موهای جديدی که رشد می کنند طبيعتا صاف نخواهند بود و بايد صاف شوند.
اگر موهای شما آسيب ديده باشد بايد آن را به يک آرايشگر ماهر نشان دهيد تا تشخيص دهد آيا می توان با کراتينه برزيلی به علاوه صاف کننده دائم موهای شما را صاف کرد.

10.      آيا می توانم همزمان با کراتينه مو های خود را رنگ کنم ؟

در صورتی که آسيب ديدگی موهای شما خيلی شديد نباشد و امکان رنگ کردن مو وجود داشته باشد ، می توانيد قبل از کراتينه در همان روزی که کراتينه می کنيد موهايتان را رنگ کنيد. فقط بايد يک نکته را در نظر داشته باشيد که کراتينه برزيلی پس از اتو شدن مو ، باعث می شود که موها کمی روشنتر شوند. بنابر اين برای داشتن رنگ دلخواهتان ، بايد موها را کمی تيره تر کنيد تا بعد از روشن تر شدن در اثر کراتينه ، به رنگ موی دلخواهتان برسيد.

 1. آيا می توانم عمل کراتينه را چندين بار تکرار کنم ؟

بله ، و هر بار که عمل کراتينه را تکرار کنيد موهای سالم تر ، لخت تر و ابريشمی تری خواهيد داشت. کراتينه برزيلی  بر خلاف موادی مانند پودر دکلره ، هيچ ماده شيميايی مضری برای مو ندارد که با استفاده مکرر از آن به مو ها آسيبی برسد. در صورتی که هزينه آن برايتان مهم نباشد .اگر می خواهيد حالت صافی موهايتان را حفظ کنيد ، می توانيد هر سه تا چهار ماه يکبار موهايتان را کراتينه کنيد.

 2آيا می توانم مو های کراتينه شده خود را رنگ يا دکلره کنم ؟

بستگی به میزان آسيب ديدگی موهايتان دارد. اگر آسيب ديدگی خيلی شديد نباشد ، می توانيد از ده روز بعد از کراتينه کردن موهای خود را رنگ کنيد. اما اگر آسيب ديدگی زياد باشد نبايد اينکار انجام شود. مخصوصا دکلره کردن که باعث شکننده شدن مو می گردد.

 3. آيا می توانم با موی کراتينه شده به استخر يا دريا بروم و شنا کنم ؟

رفتن به استخر با موی کراتينه شده مشکل زيادی ايجاد نخواهد کرد. مخصوصا اگر کمتر از يک ساعت و نيم در آب باشید. اما شنا کردن در دريا به علت وجود نمک در آب می تواند اثر نامطلوب بيشتری روی کراتينه داشته باشد .اما اگر می خواهيد از کراتين موهايتان بيشتر محافظت کنيد ، سرم های مخصوصی برای قبل از رفتن در آب وجود دارد که از موها محافظت می کند.

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *